Perävaunun hinaamisesta

Teksti lainattu sisä-suomen poliisilaitoksen Face-julkaisusta 29.4.

____________________________________________________________________

Vinkkejä perävaunuista ja perävaunujen hinaamisesta.

Kevät keikkuen tulevi ja sen myötä kevään touhut. Mökkikausi alkaa, haravointia on harrastettava, terassilautaa pitää ostaa, ruohonleikkuria täytyy viedä, venettä on kuljetettava ja jne. Useinhan tätä hoidetaan perävaunun avulla ja siksipä ajattelin laittaa kertauksena asiaa perävaunuista ja perävaunun hinaamisesta.

Yleisimmin henkilö- tai pakettiauton perässä vedetään joko O1- tai O2-luokan perävaunua. O1 -luokan perävaunu eli kevyt perävaunu on perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. Se siis tarkoittaa sitä, että jos perävaunun paino ilman kuormaa(omamassa) on esimerkiksi 150 kg, niin kuormaa siihen voi ottaa maksimissaan 600 kg. O1-luokan perävaunua ei tarvitse katsastaa.

EU:n myötä tähän massa-asiaan on tullut pieni lisäys. O1-luokan perävaunulle sallitaan Suomen kansallisessa lainsäädännössä 750 kg kokonaismassa. EU-asetuksissa kuitenkin sallitaan akselilta maahan kohdistuvan massan lisäksi perävaunun vetopään kantaa kokonaismassaan laskettavaa pystysuuntaista kuormaa. EU-tason asetus siis sallii sen, että O1-luokan kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg. Tällöin kuormataan 750 kg akseleille ja 75 kg vetopäälle. Jotta perävaunua voi käyttää 825 kg kuormauksella, tulee 825 kg olla merkittynä ajoneuvon teknisiin tietoihin. O1-luokan kevyille perävaunuille ei edellytetä pakollisena jarruja.

Toinen yleinen perävaunu on O2-luokan perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 750 kg, mutta enintään 3500 kg. O2-luokan perävanuissa on oltava jarrut ja ne pitää katsastaa joka toinen vuosi. Ulkoisesti jarrullisen kärryn erottaa helpoimmin esimerkiksi vetoaisassa olevasta kumihaitarista.

Tärkeää on huomioida myös se, että autoille on yleensä määritelty rajat niihin kytkettävien perävaunujen massoille. Tällöin puhutaan kytkentämassasta. Usein käy niin, että vaikka perävaunussa sinänsä riittäisi kantavuutta isommallekin kuormalle, niin vetoauton tekniset ominaisuudet rajoittavat perävanun painoa. Auton rekisteröintitodistuksesta löytyvät suurimmat sallitut massat niin jarruttomalle kuin jarrullisellekin perävaunulle.

Jos kärryllä on tarkoituksena hakea esim. rakennustarvikkeita, on hyvä etukäteen selvittää soveltuuko käytössä oleva perävaunu aiotun kuorman kuljettamiseen massojensa ja mittojensa osalta.

Perävaunua kytkettäessä tulee varmistua siitä, että se on kunnossa. Ensimmäisenä on hyvä katsoa, että vetoaisan lukituslaite toimii. Pelkkä sähköpistokkeen kytkeminen ei riitä, vaan valojen toimivuus täytyy varmistaa. Mikäli perävaunussa on jarrut, tulee niiden varmistinlaite, (yleisimmin vaijeri), kytkeä vetoautoon. Silmämääräisesti on hyvä muutenkin katsoa, että perävaunu on sellaisessa kunnossa, että sillä uskaltaa lähteä liikenteen sekaan, rengaspaineet, ym. Mikäli perävaunu on leveydeltään suuri ja peittää näkyvyyttä taaksepäin, tulee tarkistaa tarvitaanko vetoautoon ns. lisäpeilit.

Kun perävaunua kuormataan, tulee se kuormata siten että kuorma ei ulotu sivusuunnassa perävanun ulkopuolelle (ei koske veneen kuljetusta). Kuorma pitää varmistaa siten, että se ei pääse liikkumaan esimerkiksi jarrutuksessa, tai tippumaan kyydistä. Samoin jos kuorma on sellainen, että se pöllyää ajettaessa, pitää se peittää pöllyämisen estämiseksi. Kuorma saa tulla perävaunun ulkopuolelle eteenpäin korkeintaan 1m. ja taaksepäin 2m. Jos kuorma tulee perävaunun takana yli metrin perävaunun laidan yli, tulee se merkitä sitten punaisella tai punakeltaisella liinalla.

Erittäin tärkeää on huolehtia siitä että kuormattaessa ei synny perävaunuun ns. aisanostetta. Aisanoste tarkoittaa sitä, että perävaunun painopiste on kuorman vuoksi sellaisessa kohtaa, että vetoauton peräkoukkuun muodostuu vetoauton perää nostava voima. Tämä on erittäin vaarallinen tilanne ja voi aiheuttaa yllättävän ja nopean hallinnan menetyksen jopa pienillä nopeuksilla ajettaessa.

Ajo-oikeus on asia, joka usein aiheuttaa harmaita hiuksia perävaunua vetäville autoilijoille. Jos kortissasi ovat kirjaimet BE, voit huoletta ajokortin puolesta vetää mitä tahansa henkilö- tai pakettiautoon kytkettyä perävaunua. Jos taas kortistasi ei löydy kuin B-kirjain, saat vetää perävaunua, jonka rekisteriin merkitty suurin massa on enintään 750 kg. Saat myös vetää isompaakin perävaunua, kunhan vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu rekisteriin merkitty kokonaismassa ei ylitä 3500 kg. (Sitten vielä lopuksi yksi poikkeus tähän ajo-oikeus asiaan: B-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jossa vetoauton kokonaismassa on max. 3500kg. ja siihen on kytketty perävaunu, jonka kokonaismassa on max. 750kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa on max. 4250kg.)

Jos B-luokan ajokortissa on erityisehto B96 saa tämän ajokortin haltija kuljettaa yhdistelmää jossa henkilö- tai pakettiauton perään on kytketty 01 tau 02-luokan perävaunu ja yhdistelmän kokonaismassa on alle 4250kg.

Ja viimeisenä. Hinattaessa perävaunua on suurin sallittu nopeus 80 km/h